Ben jij al vertrouwd met social commerce?
Als ondernemer gebruik je social media al als communicatiemiddel, maar op Facebook, Pinterest, TikTok en Instagram zijn er dus steeds meer mogelijkheden om direct te verkopen. Je voegt product tags toe aan je posts waardoor het mogelijk is om aan te kopen vanuit de app. Je kunt dus inspiratie of advies direct aan een verkoop koppelen.
Waar moet je op letten als je hier goed wil op inspelen:
1. Kies een socialmedia-platform die bij jouw producten en doelgroep past
Met de grote verscheidenheid aan platformen is het echter wel belangrijk om het juiste platform te kiezen waarop je jouw product wil in de kijker zetten. Ga daarom na welke generatie zich op welk platform bevindt en kies het platform dat het best bij jouw doelgroep en/of product past.
3. Wees actief en reageer snel
Zorg voor een goede klantenservice met snelle reacties zodat de klant niet afhaakt omdat een reactie te lang uitblijft. Een goed uitgebouwde FAQ-pagina kan hierbij helpen. Zodat de klant daar eventueel al de gewenste informatie vindt.
Nog een oplossing voor klantenservice is messaging en live-chat. Het is een kans om vertrouwen te winnen. Via privé berichten kan je helpen bij de keuze of alternatieve producten aanbieden, een directe aankoop link sturen of een speciale promotie code.
4. Analyse
Met de data uit je website, social platform krijg je inzicht in wat werkt en wat niet werkt. Zo kan je efficiënt bijsturen zonder onnodige kosten te maken.